Smarta plugg tips.

hej, jag börjar bli lite nervös inför skolstarten jag börjar ju trots allt 8:an !
Jag har funderat på att bli värsta plugghästen i 8 och 9:an för att gå ut med MVG i det mesta, men den planen sprack när jag tänkte efter.. Tänk vad tråkigt att alltid sitta tyst i ett hörn med alla böcker varje dag i 2 år! det låter som värsta mardrömmen, förresten har folk fått en tönt uppfattning av de som är "plugghästar" man måste väl inte vara mobbad typ för att kunna plugga mycket ? eller ?
Aja, hur som helst så ska jag verkligen kämpa och ge mitt yttersta för att få bra betyg.


Har du svårt för att hänga med på lektionerna och hinna anteckna det som du senare kan behöva ?
Vet du inte hur du ska hinna med allt?
Ta det lungt, jag hjälper dig!


Anteckna inte allt, nöj dig med det viktigaste.
Hitta på egna förkortningar och använd dem.
Använd olika färgpennor för att stryka under eller markera saker som är extra viktiga.
Ha ett anteckningsblock till varje ämne, eller dela upp skrivboken med gem eller post-it lappar för att få struktur så att du lätt hittar till sidorna du söker.
Post-it lappar är min bästa vän, skriv ner snabbt och klistra fast. Mina böcker är alltid fulla av dessa färgklickar!
Planera noga, tänk inte "jag hinner alltid" för du vet ändå att det blir stressigt i slutet.
Öva inför redovisningar, improvisera inte (jag brukar ha en lapp med texten eller iallafall stödord)
Var redo inför passet, ha alltid med dig det du behöver.
Öva inför proven, plugga inte de sista 5 minuterna innan lektionen börjar.

Jag ska försöka följa dessa tips under mitt kommande läsår.





Kommentarer
Postat av: Anonym

haha. bästa tipsen ju !

§

2008-08-14 @ 10:04:33
Postat av: Phlaukkanen

såklart !

2008-08-14 @ 10:27:26
URL: http://phlaukkanen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0